fbpx

Így építs szakértői blogot, ami vonzza a közönséged

Szerző:

Gyakorlati tippek a szakértői blog tartalomhoz

Egy szakértői blog elindítása, tartalmainak bővítése akkor sem könnyű feladat, ha gyakorlott szövegíró vagy. Ennek oka, hogy rendszeresen kell ugyanazon témáról írnod úgy, hogy mindig tudj valami újat és használhatót adni a közönségednek.

 

Ahhoz, hogy a tartalmad mindig valódi értéket közvetítsen az olvasóidnak, kellő szakmai tudatossággal kell kezelned a folyamatot.

 

Sok mindenen el lehet csúszni egy szakértői blog indításakor, de ennek jelentősen csökkentheted az esélyét, ha úgy vágsz bele, hogy előre átgondolod a célját és van terved arra, hogy honnan hová akarsz eljutni.

Ezt szem előtt tartva már elég hatékonyan ki tudod küszöbölni a műfajra jellemző hibákat, és össze tudsz állítani egy informatív, értéket átadó blogot, ami a szakértői státuszod emelése mellett stabil olvasótábort is generál.

A tudatosság hiánya biztos bukás

Egy jó szakértői blog alapja a tervezői tudatosság, ami elsősorban a témaválasztást és az egyes részek kidolgozottságát, alapos kifejtését jelenti.

Tedd fel magadnak a kérdést: ha rendszeresen olvasol egy szakmai blogot, miért teszed?

Minden bizonnyal azért, mert állandóan ad valami pluszt, új információkat érhetsz el, új módszereket tanulhatsz és így tovább. Biztos lehetsz abban, ha ilyen cikkeket találsz rendszeresen egy szakmai blogon, akkor azok nem hasraütésszerűen születtek, hanem komoly tervezés áll a háttérben.

Tűzz ki határidőket – és tartsd is be őket

Ha csak annyi célt tűzöl ki magad elé, hogy megírj napi egy cikket, az nem fog motiválni eléggé. Konkrét időpontra van szükséged.

Mérd fel, hogy a nap mely szakában vagy a legproduktívabb, és eszerint tűzz ki magadnak határidőt. Ha azt látod, hogy általában reggel 8-kor jön meg az inspiráció, akkor határozd el, hogy délre készen kell lennie. Ez már önmagában erős motivációt fog jelenteni.

A határidő azért is hatékony, mert rákényszerít, hogy pontosan átgondold, hogyan fogod ezt a célt elérni: mit kell, milyen sorrendben tenned ahhoz, hogy valóban elkészülj a kívánt időpontra.

Oszd be az időd és tervezz reálisan

Általában nem azért készülnek lassan a szuper cikkek, mert időben és energiában nagy falatot jelentenek. A lassúság oka általában az, hogy nem tervezed meg jól a feladatot.

Ha megvan a téma

Kutass! Kutass! Kutass!

A legritkább esetben működő modell, hogy felpattintod a laptopot és már a word megnyitása előtt írod a teljes cikket. Lehet így is csinálni, csak nem biztos, hogy ebben az esetben lesz a cikkedben bármiféle újdonság, úgy pedig minek olvasna rendszeresen bárki is? Ha nem tudsz új információt nyújtani, ami alaposan körüljárja az adott témát, nincs okuk az embereknek követni a munkásságod.

Hacsak nem vagy olyan szaktekintély a szakmádban, akinek a legapróbb részletek is a kisujjában vannak mindenről, bizony időnként kénytelen leszel kutatómunkát végezni.

Ebben az a legjobb, hogy a kutatással a saját ismereteidet is folyamatosan bővíted, tehát mindenképpen nyersz vele.

Amikor megvan a téma, amiről írni szeretnél, kezdj el kutatni: találd meg a téma érdekességeit, amik kevésbé köztudottak, mert ezek fogják jelenti a cikkeid valódi értékét. Nézd meg a téma szakportáljait, görgesd végig a közösségi médiát, olvass utána milyen észrevételek, hozzászólások foglalkoztatják az embereket, milyen újdonságok kerültek terítékre. Ezek adják majd azt a különleges fűszert a cikkeidben, amiért szívesen olvassák a blogod.

Tervezz!

Ha összegyűjtötted az adatokat, fejben építsd fel a cikk vázát: határozd meg a vezérelvet, hogy honnan hová szeretnél eljutni, milyen főbb pontokat, témákat akarsz érinteni, ki akarsz-e térni altémákra. Természetesen ez írás közben módosulhat, de megfelelő koncepció nélkül nagyobb eséllyel fulladsz káoszba világosan levezetett érvelés helyett.

Írj vázlatot!

Egy szakértői blogcikken belül elég könnyű eltérni a tárgytól, ugyanis a műfajnak nincsenek szigorú szabályai. Elindulhatsz egy gondolattól, majd azon kapod magad, hogy már teljesen eltértél a kijelölt témádtól. Ez óriási baj, mert céltalanná, csapongóvá, egyszerűen emészthetetlenné válik az írásod.

Jelentősen csökkentheted az esélyét a hasonló bakiknak, ha előre írsz egy vázlatot. Nem mellesleg ezzel megspórolod a következő lépés kigondolását, vagyis messze elkerülöd a fehér lap effektust. A vázlat kijelöli a végcélt is, ameddig el akarsz jutni, ez pedig megadja a szöveged keretét.

Az írásod így gördülékenyebb, célirányosabb, fölösleges kitérőktől, szenvedésektől mentes lesz, aminek köszönhetően megfelelő értéket tudsz vele közvetíteni az olvasóidnak.

Kezdheted írni a szöveget

Miközben folyamatosan figyeled a forrásaidat és a vázlatod, megírod a cikket, belefoglalva a fontos adatokat és elhagyod a kevésbé relevánsakat. Írás közben felszínre törnek a saját tapasztalataid és tudásod, mellyel folyamatosan és tervszerűen gazdagítod a szöveget.

Végső ellenőrzés

A kész szöveget át kell olvasnod, de legjobb, ha átolvastatod mással is. Hidd el az első szériában bőven lesznek elütések, akár befejezetlen mondatok is – ezeket muszáj likvidálnod, ha minőségi szöveget szeretnél létrehozni. (Ha a megjelenés után felhívják a figyelmed olyan hibára, ami az ellenőrzés alatt elsikkadt, köszönd meg és javítsd ki.)

Készíts illusztrációt

Ha van szuper, ezt pipálhatod. Ha magad készíted, valószínűleg ez lesz a leginkább időrabló pontja a munkádnak.

Feltöltés

A nyers szöveget esztétikusan be kell szerkesztened, formázni, linkeket ellenőrizni, hivatkozásokat pontosítani és így tovább. Mindezek után indíthatod világhódító útjára.

Mit tehetsz kiégés ellen, ha állandóan ugyanarról kell írnod?

Sajnos gyakori probléma, ha például egy vállalkozás esetében sokáig ugyanarról a témáról kell írni, egyszerűen kiég az ember. Erre a megoldás, hogy a témaválasztásnál jól lődd be a téma részletességét és találd meg folyamatosan a kapcsolódó pontokat. A felületes cikkek nemcsak az olvasóidra lesznek rossz hatással, hanem rád is.

Egy másik nagyon hatásos folyamat, ha felkészülsz a legjobb ötleteidre. Az inspiráció sajnos nem úgy működik, hogy pontosan akkor kopogtat, amikor leülsz írni. Mivel a múzsádnak nincs órarendje, ezért javasolt felkészülni a fogadására. Egészen elképesztő helyzetekben tud meglepni – kb. bárhol, bármikor. A legjobb ötleteid akkor jönnek majd, amikor a pirosnál állsz, amikor lefekszel aludni, vagy éppen zuhanyzol.

Ezeket az ötleteket meg kell őrizned, mert emlékezni nem fogsz rájuk, abban szinte biztos lehetsz.

Javasolt, hogy ezeket a jegyzeteket rendszeresen átnézd, átgondold. Ha még akkor is úgy tűnik, hogy jó téma lehet belőle, akkor vezesd fel a tartalomnaptáradba, és kezdd el megtervezni.

A jó szakértői blog cikkek megírása és feltöltése szervezettséget igényel. Ha követed a fenti folyamatot nem fog kicsúszni a kezedből az irányítás és nem esel kétségbe félúton azért, mert a tervezettnél lassabban haladsz, nem leszel flusztrált, nem kezdesz el kapkodni. Ezzel pedig máris gyorsabban fogsz dolgozni azzal együtt, hogy nagyobb eséllyel hozol létre minőségi szöveget.

Tartsd be a fenti szabályokat és látni fogod az eredményeket. Ha van egy jó stratégiád, oszd meg velünk is! Sok sikert és kiváló cikkeket kívánunk!

Z

Legolvasottabb cikkeink

Mi az online marketing?

Az online jelenlét ma már egy konkrét technikai sport. Stratégiai és taktikai tervet kell kidolgozni és működtetni. Hirdetéseket kell létrehozni, és azok beállításait is folyamatosan finomhangolni szükséges

"

egy kattintásra vagy a legújabb cikkeinktől

online marketing